ارزش و بهای حقیقی بنزین در ایران چه قدر است؟| مصرف بنزین در ایران
نوشته شده توسط : matin

بهای واقعی بنزین چند تومان است ؟

قیمت تولید بنزین در پایه فوب خلیج فارس در حدود ۳۴ سنت و یا همان ۶۱۰۰ تومان می باشد که پس از توزیع و سایر هزینه ها قیمت تمام شده در حدود ۷۰۰۰ هزار تومان می باشد و دولت ۶۰۰۰ هزار تومان از آن را به عنوان یارانه نقدی می پردازد. در کشور ما روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که هزینه پرداخت یارانه آن به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد . بررسی های انجام شده نشان میدهد، پرداخت این یارانه به دهک های بالا ۲۵ برابر دهک های پایین درآمدی است. اگر دولت تا به  حال هزینه این سوخت با ارزش را به مبلغ واقعی آن عرضه نموده بود، این هزینه های اضافی صرف ایجاد زیرساخت ها شده و از مصرف زیاد و قاچاق آن نیز خبری نبود.

سهم هر شهروند از یارانه سوخت

یارانه غیر مستقیمی که امروزه به گازوئیل، گاز و بنزین داده می شود در حدود ۵ برابر یارانه ای است که به شهروندان تعلق می گیرد ( ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان). نایب رییس اتاق بازرگانی در توییتی که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت نوشت : «میزان یارانه انرژی در ایران به عدد ١٠٠هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است که سرانه آن معادل ماهانه یک‌میلیون و٢٥٠هزار تومان است. این عدد با دستمزد یک ماه یک کارگر برابری می‌کند.»

میزان مصرف سوخت در ایران نسبت به کشورهای دیگر

آمار مصرف بنزین در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار تاسف بار است، ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۱ میلیون نفر، روزانه ۹۱ میلیون لیتر می سوزاند، یعنی هر شهروندی ایرانی حتی اگر خودرویی نداشته باشد روزانه ۱٫۱۲ لیتر بنزین می سوزاند در حالی که این رقم در کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر روزانه در حدود ۸ ‌میلیون و ۲۶۸ ‌هزار لیتر سوزانده می شود.(ایران و ترکیه حدوداً جمعیت و تعداد خودروی سبک یکسانی دارند.) یعنی هر شهروند ترکیه ای روزانه ۰٫۱ لیتر بنزین می سوزاند. همچنین کشور پرجمعیت چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون  نفر حدود ۴۶۸ میلیون لیتر در روز مصرف دارد، و این به معنی آن است که مصرف هر شهروند چینی در روز به ۰٫۳۴ می رسد. این آمار نشان میدهد شهروندان ایرانی به‌ ازای هر نفر، ۱۰ برابر هر ترکیه‌ ای و ۳ برابر هر چینی بنزین مصرف می‌ کنند.




:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: